Motorrijden is op zijn zachtst gezegd niet de meest veilige vorm van mobiliteit. De Skully AR-1-helm moet het risico beperken. De uitvinder, Marcus Weller, was zelf meerdere keren bij een motorongeluk betrokken.

Hij kreeg het idee voor de Skully naar eigen zeggen letterlijk in een droom: een helm die in een ‘head on display’ navigatie kon bieden, en tegelijkertijd een duidelijker beeld kon geven wat er achter hem op de weg gebeurde. “Ik had op dat moment niet eens een motor, maar ik wilde wel geld aan zo’n helm uitgeven. Daardoor realiseerde ik me dat ik er eentje moest ontwikkelen”, zegt Weller tegen TechCrunch.

Vol sensoren

De Skully zit vol met sensoren, microprocessoren en een camera. Die camera biedt een panorama van 180 graden van wat er achter de bestuurder is. Dat wordt in een hoekje van de display vertoond. De display van de helm projecteert ook navigatie-informatie op ongeveer drie meter afstand van de bestuurder. Het scherm biedt automatische oneindig variabele focale afstand – het navigatieschermpje is dus altijd scherp, ongeacht waar de bestuurder heenkijkt.

Dat allemaal om de bestuurder niet onnodig af te leiden van wat er rondom hem op de weg gebeurt. De batterij gaat 9 uur mee – langer gaat iemand toch niet op een motor zitten volgens Weller – en via Bluetooth communiceert de helm met smartphones.

Interesse verzilveren

Toen de helm eind 2013 werd geïntroduceerd kwamen 100.000 aanvragen binnen om de bèta-versie uit te testen. Het bedrijf wil op die belangstelling voortbouwen door de helm op Indiegogo te plaatsen. Skully wil 250.000 dollar ophalen. Uiteindelijk moet de helm voor bijna 1500 dollar in de winkel komen te liggen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl